Cimitirul vesel din Sapanta

Inainte de a intra prima data aici, am crezut ca e un muzeu, un loc de creatie, in care moartea este ironizata, insa aici este un loc  activ, este chiar cimitirul satului Sapanta, iar celor decedati li se fac in continuare cruci in nuanta albastrului de Sapanta, pe care sunt scrise versuri, cu rezumatul vietii omului respectiv  si un desen reprezentativ.

Aici te face sa-ti pui intrebarea: ce-ar scrie pe crucea ta daca ai fi din Sapanta ?…. sa reflectam …

Cimitirul nu e deloc vesel, e un cimitir in care zilnic sunt adusi noii locuitori si sub fiecare cruce se ascunde cate o drama, „veselia”, este data de  textele, uneori amuzante scrise pe cruce.  Am citit o parte din ele, dar timpul nu mi-a permis decat sa fotografiez mai multe.  Iata cateva dintre ele:

Această prezentare necesită JavaScript.


Cateva epitafuri:  (asa cum sunt ele scrise pe cruce)

1. La cati copii am predat

Bine i-am invatat

Ca sa invete cat de bine

Si sa fie de omenie

Eu va las pe toti cu bine

Ma pomeniti si pe mine

Mama, copii si-ale mele surori

Sa veniti la sarbatori

La mormant sa-mi puneti flori.

43 ani inatatoare

2. Ios Mihaiu lui Nani

Ca mine ai tu na fi

Fostam tare ca fieru

Ma invins diabetu

Cand o fost sa-mi fie bine

Moartea a venit la mine

No luat sama cam fo mare

Ea duce pe orisicare

M-am dus tare suparat

Lucru nu mi l-am gatat

Pe Ion nu l-am insurat

Sa fi Ion de omenie

Asa cum mi-a placut mie

1945-2010

3. Dupa ce m-am maritat

Marie lui Tito mo strigat

Sara si dimineata

Am citit mult biblia

Lui Dumnezeu m-am rugat

Si doi copii El mi-o dat

As fi vrut sa mai traiesc

Si sa ii casatoresc

Dar moartea cu urat nume

Tanara m-a luat din lume

Sa las fecior neinsurat

Si fata de maritat

Dar eu asa le lasai

La 47 de ani  (2003)

4. Eu la mina am lucrat

Si multi bani am adunat

Dar Anuta a me sotie

Stiuto conduce bine

Toate cu greu le-am facut

Dar de ele mi-o placut

Ca un fecior eu am avut

Si l-am iubit tare mult

Pe el si a lui familie

Dumnezeu le daie bine

Si sa nu uite de mine

Nepotii sa-mi puie flori

Pe mormant de sarbatori

Ca viata eu o lasai

La 75 de ani (1927-2002)

5. Sub acesta cruce grea

Zace biata soacra mea

Trei zile de mai traia

Zaceam eu si citea ea

Voi care treceti pe-aici

Incercati sa n-o treziti

Ca acasa daca vine

Sare cu gura pe mine

Dar asa eu moi purta

Ca napoi no inturna

Cei care cititi aici

Ca mine sa nu patiti

Soacra buna va gasiti

Cu ea bine sa traiti

A trait 82 ani ( 1989)

6. Aici eu ma odihnesc

Braicu Toader ma numesc

Mi-a placut vara la coasa

Si femeile frumoase

Cu cine m-am intalnit

Am stat de vorba si-am glumit

La moarte nu m-am asteptat

Dar deodata mo luat

Viata o lasai la 66 de ani  (1934-2000)

7. De cu tanar copilas

Io am fost Stan Ion Patras

Sa ma asculati oameni buni

Ce voi spune nus minciuni

Cate zile am trait

Rau la nime n-am dorit

Dar bine cat am putut

Orisicine mi-a cerut

Vai saraca lumea mea

Ca greu am trait in ea.

8.  Ardate focu taxiu

Ceai venit de la Sibiu

Na fost loc sa se opreasca

Numai langa casa noastra

Pe mine sa ma loveasca

Parintii rau sa-i necajeasca

De nimic nui asa dor mare

Ca cuconu cand iti moare

Nici nu este suparare

Ca cucoana cand iti moare

Parintii cat or trai

Ei pe mine mor jali

In veci vei fi in gandul nostru (34 ani)

9. Ios Mihaiu lui Mihai

Necaz mare eu aveai

Am plecat cu masina

Si mi-am sfarsit viata

In comuna Saraslau

Mo aflat ceasul cel rau

Masina o derapat

Intr-un pom mo aruncat

Viata pe loc mio luat

Si-acum va zic dragi parinti

Va rog nu va necajiti

Sfaturi bune voi mi-ati dat

Numai nu le-am ascultat

Cand plecam cu masina

Sa nu maresc viteza

Si acum vad ce-am facut

Tanar putrezesc in lut

A trait 20 ani  (1994)

10. Doamne ce mi so ntamplat

Trista mare-n a meu sat

Venind de la Baia Mare

Mi-o iesit moartea in cale

Sub muntii Gutaiului

La capatul satului

Mio fost soarta ca sa mor

Dio rugina de motor

Sa-mi las parintii cu dor

Si nevasta suparata

Copii fara de tata

Si-a mea sora intristata

Viata tanar o lasai la 36 ani

11. Aici eu ma odihnesc

Ileana Oncului ma numesc

Optu copii am avut

Pe toti bine iam crescut

Sapte feciori si o fata

Dumnezeu cu bine-i vada

Eu tot le-am facut mancare

Sa fie buni, sa creasca mare

Am trait si cu necaz

Ca vaduva am ramas

Toader rau mo suparat

Ca o murit in Birlad

Toate astea le lasai la 76 ani (1971)

Lasă un răspuns

