Despre colesterol

Iata o lista a alimentelor cu cel mai ridicat continut de colesterol la 100 de grame:
– Rinichi de vita – 380 mg colesterol;
– Ficat de vita – 300 mg colesterol;
Prajiturile din comert si foietajele, torturile, inghetata si orice „dulce” cu crema chiar si biscuitii: peste 200 mg de colesterol;
– Ou: peste 200 mg colesterol.
– Unt: 250 mg colesterol, depinde de producator. Atentie, margarina cu grasimi hidrogenate, chiar daca este de origine vegetala, prezinta efecte mult mai periculoase decat untul.
– Carne de miel: 80 mg colesterol;
Carne rosie: 80 mg colesterol;
Carne de porc: intre 70 si 200 mg colesterol;
Pielea de pasare – 80 mg colesterol;
Carnea de pasare: 50 mg colesterol;
– Cascaval – pana la 60 mg, depinde de producator;
– Branza – 15-30 mg colesterol, depinde de sortiment si de producator.
– Sosurile din comert pot contine colesterol – cititi eticheta;

Atentie, alcoolul – desi nu contine colesterol – stimuleaza ficatul in productia endogena de colesterol, deci… NU este indicat in cazul celor cu hipercolesterolemie.

Fumatul accelereaza ateroscleroza si poate creste colesterolul, deci o masura sanatoasa pentru cei cu hipercolesterolemie ar fi, acolo unde este cazul, renuntarea la fumat.

O atentie deosebita se va acorda pacientilor cu diabet zaharat – acestia pot necesita si tratament de scadere a colesterolului, este posibil ca dieta si sportul sa nu fie suficiente.

MENIUL CARE SCADE COLESTEROLUL

Este important sa stiti ca peste 80% din alimentele consumate zilnic trebuie sa fie reprezentate numai de VEGETALE, fara ados de uleiuri. Asadar incepeti sa gatiti fara ulei! Alimentele prajite si mancarurile cu ceapa calita nu trebuie sa existe in meniul dumneavoastra. Se va scadea pe cat posibil consumul de zahar. Inercati sa beti numai apa plata, eventual cu o lingura de zeama de lamaie la un litru de apa. Daca veti consuma ceaiuri sau cafea – acestea nu trebuie sa fie indulcite. Nu folositi inlocuitorii de zahar.

Alimente permise:
– Cereale integrale;
– Lapte si iaurt;
– Branza ocazional, de cateva ori pe saptamana intr-o cantitate mica (2-3 felii);
– Ou la doua saptamani, de preferabil fiert cu galbenus moale;
– Paine – aproximativ o felie la masa. Daca veti consuma supa sau ciorba ori garnitura de cartofi sau orez, atunci nu mai consumati paine deloc.
– Legume fierte, crude, pe gratar sau la cuptor;
– Fructe, mai putin cele confiate;

SUPLIMENTE ALIMENTARE PENTRU SCADEREA COLESTEROLULUI MARIT:

Suplimentele alimentare care scad colesterolul pot contine:
– Vitamine din complexul B;
– Vitamina C;
– Vitamina E;

– Stimulentele hepatice;
– Acizii grasi omega;
– Taurina;
– Vitamina A;
– Combinatii complexe special concepute pentru scaderea colesterolului.

CEAIURI CARE SCAD COLESTEROLUL (CEAIURI HIPOCOLESTEROLEMIANTE)

– Ceaiul verde;
– Ceai de patlagina;
– Ceai de afine sau frunze de afin;
– Ceai de macese;
– Ceai de mesteacan;
– Ceai de anghinare etc.

Condimentati cu usturoi preparatele sau consumati mujdei de usturoi – scade colesterolul!

EXEMPLU DE MENIU ZILNIC PENTRU SCADEREA COLESTEROLULUI (MENIU PENTRU COLESTEROL MARIT)

MIC DEJUN (ALEGETI UNUL DIN PREPARATE SI UNA DIN BAUTURI):

– O ceasca de cafea neindulcita;
– O cana de ceai neindulcit;
– Un pahar de apa pe stomacul gol imediat la trezire este obligatoriu, idiferent de ce alegeti sa beti la micul dejun;
– Salata de legume crude neacide (ardei, morcov, telina, radacinoase rase, sfecla rosie, castravete, napi etc.), cu sau fara o felie de branza;
– Rareori un ou fiert cu galbenus moale (pentru a pastra proprietatile proteice ale gaslbenusului);
– Un bol mic de cereale integrale cu suc de fructe. Puteti adauga o lingura rasa de nuci;
– Rar paine prajita cu branza;
– Un iaurt cu cereale sau cu nuci;
– Un cartof fiert cu legume;
– Cereale precum linte, naut, soia etc.;
– Legume cu masline;

PRIMA GUSTARE:

– Fie legume crude (morcovi, ardei, rosii, ceapa etc.);
– Fie fructe proaspete. Stiati ca strugurii scad colesterolul?

 MASA DE PRANZ – ESTE CEA MAI CONSISTENTA:

– O portie de supa sau ciorba fara carne si gatita fara ulei (ciorba de legume, supa de legume, supa de ceapa, ciorba de rosii, ciorba de praz, bors etc.);
– Ciorba de peste;
– O salata mare cu branza, peste sau cartof. Puteti adauga in salata si boabe de cerale, de linte, de porumb, naut, soia, seminte de in etc.

LA FELUL DOI (NU ESTE OBLIGATORIU):

– Peste la gratar cu sau fara garnitura de legume;
– Gratar de pui fara piele cu sau fara garnitura de legume. NU consumati organe;
– Legume preparate prin fierbere, pe gratar, prin aburi sau la cuptor – fara ulei! Folositi mai rar cartoful si orezul. Exemplu: ghiveci de legume la cuptor, macare de conopida, varza (fara ulei sau ceapa calita!), ciuperci umplute cu ceapa pe gratar (sau cu alte legume), mancare de morcovi, macare de ardei etc.
– Fructe de mare;

A DOUA GUSTARE DIN ZI – PUTETI CONSUMA LA ALEGERE DIN:

– O ceasca de fructe oleaginoase nepreparate termic: mieji cruzi de seminte, nuci crude, caju, alune crude etc.;
– Fructe sau legume crude;
– Exemplu gustos: un mar ras cu nuca, mar si morocov ras etc.
– Inghetata din fructe, preparata in casa, fara zahar sau miere (din suc natural de fructe);

 CINA:

– Peste sau fructe de mare, cu conditia sa fie singura masa de carne din zi, adica la masa se pranz sa se fi consumat doar supa/ciorba fara carne;
– Supa/ciorba fara carne;
– Un iaurt – daca in zi nu s-a consumat branza, alt aiurt, lapte sau ou;
– Salata de legume crude. Fructele nu sunt recomandate seara.

In acest meniu grasimile bune, cum sunt acizii grasi omega 3, omega 6, omega 9, dar si alte grasimi bune provin din vegetale, masline, carne de peste.

7 ALIMENTE SANATOASE CARE AJUTA LA SCADEREA COLESTEROLULUI „RAU”.

1 SAMBURI SI SEMINTE

Nucile si semintele sunt alimente foarte sanatoase, bogate in fibre, proteine, acizi grasi mononesaturati, antioxidanti, vitamine si minerale.

Avand un continut bogat in lipide sanatoase, samburii ajuta la reducerea colesterolului „rau” – LDL colesterol si a trigliceridelor din sange. Se recomanda consumul de :

  • Migdale
  • Alune de padure
  • Nuci pecan
  • Samburi de pin
  • Fistic
  • Nuci
  • Consumul zilnic al unor cantitati moderate de nuci, in jur de 50 g/cantitatea care incape intr-un pumn (deoarece sunt bogate caloric), protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare, prin continutul bogat de acizi grasi omega 3 (mai ales nucile). Se pot consuma in salate, supe, iaurt.
  • 2 PESTE

Pestele contine acizi grasi omega 3 si omega 6 care ajuta la reducerea colesterolului si scade riscul aterosclerozei. Se recomanda consumul a 100g de peste de doua ori pe saptamana :

  • Somon
  • Ton
  • Sardine
  • Macrou
  • Pastrav
  • Hering

Atentie! Daca pestele este prajit, isi pierde toate proprietatile benefice pentru sanatate. Este bine sa fie gatit la abur, pe gratar sau la cuptor.

3 OVAZ

Fulgii de ovaz sau taratele de ovaz scad LDL colesterolul datorita cantitatii ridicate de fibre solubile care absorb din tractul digestiv excesul de grasimi( scad absorbtia colesterolului) , de acizi biliari, precum si reziduurile toxice, ajutand la eliminarea lor.

Cantitatea medie de fibre necesara zilnic este de 20 g. Fulgii de ovaz aduc in dieta zilnica 3 g de fibre la 100 g fulgi de ovaz. Fulgii de orz pot fi folositi ca alternativa, in locul fulgilor de ovaz, cu acelesi efecte de scadere a colesterolului.

4 BROCCOLI

Broccoli este bogat in fibre solubile. Fibrele au un rol important in mentinerea greutatii, ofera senzatia de satietate si ajuta la reducerea colesterolului din sange.

Conform World’s Healthiest Foods, fibrele solubile din broccoli, consummate regulat, pot reduce colesterolul total pana la 30% si colesterolul LDL pana la 40%.

Broccoli contine, de asemenea si vitamina C cu rol antioxidant. Vitamina C reduce colesterolul LDL, deoarece il impiedica sa se mai formeze.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s