Impresii despre Conferinţa Recital: Eminescu „Geniu-Om-Sfânt”

(În filmuleţ îl puteţi vedea pe actorul Dorel Vişan recitând poezia lui Eminescu „Venere şi Madonă”, acompaniat de „4 Magic Quartet”)

Aşa cum v-am spus şi aici, în 18 ianuarie 2017, la Centrul Cultural „Lira” din Moineşti a avut loc Conferinţa Recital:  Eminescu „Geniu-Om-Sfânt”, eveniment prilejuit de celebrarea Zilei Naţionale a Culturii Române.

Actorul şi poetul Dorel Vişan ni l-a prezentat pe Eminescu în altă lumină decât aceea în care am auzit despre el la şcoală. Parcă abia acum, după ce l-am ascultat pe maestru am început să înţeleg mai bine cine şi cât de complex a fost cel supranumit „Patriarhul limbii române”.  Am înţeles cât de actual este tot ceea ce a scris „bădiţa Mihai”, cum îi spunea Creangă. Ura, invidia, înţelegerea, bunătatea, lupta dintre bine şi rău au fost, sunt şi vor fi de actualitate de-a pururi, în toată lumea.

picture-061 „Avem obiceiul de a repeta sistematic greşelile trecutului, uitând parcă prea repede ce ni s-a întâmplat, pentru că nu ştim să privim în oglinda retrovizoare a istoriei, ba mai mult şcolile au înlocuit orele de istorie cu youtubologia”, spunea Dorel Vişan. Dacă privim la ce se întâmplă cu noi acum, nu putem să nu-i dăm dreptate. La vremea sa, Eminescu era periculos şi incomod pentru oamenii politici ai vremii pentru că spunea adevărul. „Cu geniul nu poţi negocia pentru că este la limita dintre anarhie şi libertate”.

picture-062     picture-063Mi-a plăcut foarte mult ideea că: „omul râmâne om, dacă trăieşte în cultură şi în cunoaştere de sine”, precum şi aceea că „românii ar trebui să respecte o nouă poruncă: să trăiască măcar o oră în viaţă, în Eminescu”.

picture-067Sfinţenia lui Eminescu, prea puţin sau deloc înţeleasă de oameni, se manifestă printr-o cunoaştere a tot ceea ce se scrisese până atunci, de aici rezultând profunzimea şi înţelegerea vieţii şi a morţii reflectată în toate operele sale.

Cele trei ipostaze ale lui Eminescu, au fost exemplificate de actorul Dorel Vişan prin recitarea unor poezii mai puţin cunoscute şi a unui fragment din piesa de teatru „Decebal”.  Au intervenit muzical, cei de la „4 Magic Quartet” din Bacău, mângâindu-ne auzul cu fragmente muzicale potrivite momentului.

picture-064

picture-070Un spectacol extraordinar, de la care am plecat cu bateriile încărcate şi cred că nu numai eu.

Aştept ca şi în acest an, evenimetele ce se vor desfăşura la Centrul Cultural „Lira” să fie la acelaşi nivel cu care am fost obişnuiţi de la inaugarea din 2016, poate cu o frecvenţă mai mare.

8 comentarii

  1. mi ar fi placut sa fiu acolo 🙂
    si noi mai facem din cand in cand acasa cate o seara de recitat poezii la care Dante asista cu uimire de cate poezii stim si de cate lucruri cunoastem.

Lasă un răspuns

