O zi la Miercurea-Ciuc

De fapt n-a fost chiar o zi, ci doar vreo şase ore în care am bătut oraşul la pas, încercând să bifez măcar o parte dintre obiectivele turistice recunoscute ale zonei. Primul loc pe care mi-am propus să-l vizitez, a fost biserica din Şumuleu-Ciuc, celebră pentru pelerinajul care se ţine aici an de an, întru cinstirea Sfintei Fecioare Maria. Este şi punctul cel mai îndepărtat de gară. Slujbele se ţin în limba maghiară, aşa că n-am înţeles o iotă, dar asta nu m-a împiedicat să admir frumuseţea bisericii. La magazinul din apropiere se găsesc iconiţe şi cărţulii despre istoria lăcaşului, în  limbile: română, maghiară şi germană. „Cea mai valoroasă creaţie a bisericii este statuia Fecioarei Maria, sculptată din tei între 1510-1515, de un artist necunoscut. Înălţimea statuii este de 2,27 m, fiind cea mai mare din lume. O reprezintă pe << Femeia Îmbrăcată în Soare>>, sub picioarele ei se află luna, în jurul capului o coroană din 12 stele, în mâna dreaptă se află un sceptru, pe braţul stâng îl ţine pe Pruncul cel Sfânt, copilul Iisus. În anul 1798 Bathyany Ignac a declarat-o făcătoare de minuni şi i-a dat titlul de Maică ajutătoare. În decursul secolelor, în preajma statuii s-au produs numeroase miracole, în numeroase rânduri strălucirea ei a cuprins toată biserica fără să fie nevoie de alte surse de lumină. În anul 1661, în timpul invaziei turco-tătare, biserica a fost incendiată, dar în pofida acestui fapt, statuia a rămas nevătămată.

În secolele premergătoare, până în anii 1950, Pruncul din braţele Mariei a fost îmbrăcat în diferite veşminte, culoarea acestora fiind schimbată conform timpului liturgic.”

Şumuleu Ciuc-Loc de pelerinaj

Vitraliile sunt deosebit de frumoase, altarele, Arcul de triumf şi Sanctuarul.

Orga cea mai performantă din ţară se poate vedea la etaj. A fost realizată de firma timişoreană Wegenstein Lipot si Fii în 1931.

La întoarcere, am admirat Colegiul Naţional „Marton Aron”, a cărui frumuseţe e greu s-o cuprinzi într-o singură imagine.

Parohia Reformată

Am vizitat „Centrul Istoric”, cu constrcţii vechi, dar bine întreţinute (str.Petofi Sandor).

La capătul străzii se pot vedea câteva  clădiri ce odinioară erau destinate afacerilor, cu o arhitectură impresionantă: fosta clădire Vigado şi casa dr. Bochkor Bela.

În centrul oraşului se desfăşura un târg de produse tradiţionale. Am stat la coadă la gulaş, nu-l puteam rata 🙂  N-a fost pe gustul meu, dar măcar mă pot lăuda că l-am încercat.

Biserica Milenară sau Biserica „Millenium” a fost construită în vecinatatea bisericii Sfânta Cruce din Miercurea Ciuc, în anul 2003, pe baza proiectului elaborat de către arhitectul Makovecz Imre. Crucile care se află deasupra intrărilor, simbolizează cele zece secole ale poporului ungar creştin. Cupola permite luminii naturale să cadă în interior, pe altar.

Biserica ortodoxă „Sfinţii Apostoli Petru Pavel şi Andrei”, se află lângă Parcul Central.

Municipiul Miercurea-Ciuc este recunoscut şi pentru performanţele sportive, aşa că e musai să vezi Patinoarul Vakar Lajos.

Am urcat câţiva metri şi m-am bucurat de alte minunăţii arhitecturale şi nu numai.

Clădirea Inspectoratului de Jandarmi

Monumentul ostaşilor sovietici

Catedrala ortodoxă cu statut de mănăstire „Sfântul Nicolae”

Primăria Miercurea-Ciuc

Clădirea regimentului de grăniceri secui

Palatul Justiţiei

Cetatea „Miko”, ce adăposteşte Muzeul Secuiesc al Ciucului.

În curtea interioară era în plină desfăşurare Festivalul de muzică veche. Dacă treci prin Miercurea-Ciuc e musai să calci pe-aici. Sunt expuse lucruri interesante şi poţi să-ţi faci poze haioase, cu hainele puse la dispoziţie de cei de la muzeu.

Eu am trecut în revistă obiectivele pe care am reuşit să le văd în doar şase ore. Au mai rămas multe nevăzute, aşa că voi reveni să bifez numeroasele capele, Casa memorială Nagy Imre (ale cărui lucrări le-am văzut la Muzeul Secuiesc al Ciucului), Parcul Central, clădirile şcolii „Petofi Sandor” şi a celei Populare de Artă.

Fiecare dintre aceste clădiri au propria lor poveste. Eu am cunoscut o parte dintre acestea. Oamenii sunt binevoitori, chiar dacă nu se descurcă bine cu limba română. Se străduiesc să te ajute să ajungi acolo unde doreşti. Mi s-a recomandat un restaurant unde cică se mănâncă ieftin şi bine, data viitoare promit să-l vizitez !

Închei cu imaginea Casei de Cultură, unde am ochit multe activităţi la care mi-aş dori să fiu în sală.

Miercurea-Ciuc, voi reveni !

Lasă un răspuns

