Sănătatea copiilor nostri

Într-o seară de octombrie, mă întorsesem de la cabinet şi studiam o revistă de specialitate, pe fotoliul din sufragerie. Din poşetă, telefonul fredona de zor melodia ce-o alesesem drept sonerie. „Oare cine m-o fi câutând la ora asta ? Sigur e vreun pacient care a uitat ceva”, m-am gândit eu, îndreptându-mă spre cuierul din hol, unde de obicei îmi atârn haina şi geanta.

-Bună seara doamna doctor, sunt directoarea şcolii unde învaţă fiul dumneavoastră şi aş dori, dacă se poate, să ne onoraţi cu prezenţa, duminică, în sala de sport a şcolii, unde, am chemat toţi părinţii copiilor noştri pentru a le vorbi despre importanţa alimentaţiei sănătoase. Ne-am gândit că poate dumneavoastră, în calitate de medic nutriţionist şi părinte, ne-aţi putea da o mână de ajutor. Ce ziceţi ?
-Cu mare drag !
-Atunci, ne vedem duminică ! O seară frumoasă !
-Mulţumesc, asemenea !

Duminică, la ora 10, sala de sport a şcolii era arhiplină. Părinţi şi bunici, înarmaţi cu carneţele şi pixuri mă aşteptau cu interes şi nerăbdare. M-am bucurat să constat că subiectul prezintă un asemenea interes şi asta mă responsabiliza şi mai mult. De fapt şi eu venisem pregătită. O prezentare, câteva grafice şi un coş uriaş cu produse sănătoase de la Sano Vita.

produse sano vita

Aveam ceva emoții căci nu mai vorbisem în public până atunci, însă tema era atât de incitantă încât am trecut ușor peste nodul ce se pusese fix în mijlocul grumazului, gata-gata să-mi ia tot aerul.

-Stimate cadre didactice, dragi părinți. Mă bucur să văd că ne-am adunat aici toți cei ce suntem direct interesați de sănătatea copiilor noștri. În ultima vreme, O.M.S. a constatat că o treime dintre copii cu vârste cuprinse între 3 și 17 ani  sunt supraponderali, iar numărul cazurilor de obezitate este alarmant. În principal, acest aspect se datorează activității fizice reduse și a alimentației nesănătoase. Copiii preferă să-și petreacă timpul în fața calculatorului în defavoarea activităților petrecute în aer liber și să aleagă mâncarea nesănătoasă de la fast food-uri și pizzerii în defavoarea celei preparate în casă. Aici intervenim noi, părinții, cu cât mai devreme, cu atât mai bine, prin puterea exemplului personal. Pentru că, nu-i așa, nu-i poți cere copilului să mănânce sănătos, dacă tu te ghiftuiești cu mici și shaorme. Alergarea, mersul cu bicicleta, înnotul, accelerează metabolismul scăzând stresul și agresivitatea. Așadar, dacă nu aveți timp dumneavoastră, înscrieți-i la tot felul de cluburi sportive și mai târziu vă vor mulțumi. N-am venit în fața dumneavoastră cu chestiuni pur teoretice, ci cu lucruri practice pe care să le puteți aplica începând chiar din această seară.

După cum știți din experiența dumneavoastră de viață, un copil supraponderal va fi urmărit toată existența lui de această problemă și dacă nu se iau măsuri la timp, el va deveni un adult suferind de osteoporoză, diabet, carii, hipertensiune, boli ale aparatului circulator. În plus, obiceiurile alimentare pe care le sădiți în copiii dumneavoastră acum, se vor menține pentru toată viața, ei putând să facă ușor distincție, în viitor, între un aliment sănătos și bun și unul care le va face rău.  Un copil trebuie să aibă trei mese și două gustări pe zi. Dacă vă spune că s-a săturat, nu-l forțați, pentru că el știe mai bine când organismul său a ajuns la sațietate.

Nu uitați că cei mici reacționează la stimulii optici, așa că aspectul este foarte important pentru ei. Căutați să fiți cât mai creativi în farfurie și implicați-i în pragătirea mesei, ba chiar mergeţi împreună la cumpărături. Nu săriţi niciodată micul dejun. Este esenţial ca picii să nu plece flămânzi la şcoală. Masa de dimineaţa e foarte importantă. Aşa cum nu pleci cu maşina fără carburant, nu ai voie să nu-ţi pui ţie şi familiei tale benzină de calitate superioară, care să te ţină cât mai mult timp. 25% din energie este dată de micul dejun, dacă aceasta conţine fructe şi legume, fibre, produse din lapte şi proteine vegetale. De exemplu, un sandwich cu pâine din făină integrală şi unt de arahide, un smoothie din fructe proaspete, în care adăugăm o jumătate de linguriţă de miere de manuka, care este antibacteriană, antimicrobiană, antivirală, antioxidantă, antiseptică, antiinflamatorie şi antifungică şi care va întări sistemul imunitar astfel încât nicio răceală să nu-l poată atinge pe cel mic precum şi o căniţă cu lapte de soia şi 20 grame de seminţe de chia, pe care le-am lăsat la înmuiat de cu seară, pot constitui un exemplu de mic dejun bun şi săţios. Seminţele de chia sunt bogate în Omega 3 şi 6, conţin o mulţime de vitamine şi minerale, cum ar fi: calciu, mangan, fosfor, seleniu, fier, magneziu, ce sunt utile în buna gestionare a funcţiilor creierului, formarea hemoglobinei, un sistem nervos echilibrat, sănătatea oaselor şi a dinţilor.

Pacheţelul de la pauză, ar putea conţine câţiva biscuiţi, fursecuri sau batoane făcute în casă, din ingrediente naturale, câteva fructe uscate, cum ar fi goji, recomandate în îmbunătăţirea vederii şi un fruct proaspăt. Pe internet găsiţi o mulţime de reţete sănătoase de mic dejun şi gustări. Vă recomand să vizitaţi site-ul celor de la Sano Vita, pentru a vă inspira în alegerile de zi cu zi.

La prânz, copilul dumneavoastră trebuie să consume o supă sau o ciorbă, la felul doi chifteluţe din tofu, ori cuscus cu ciuperci marinate şi un desert pe plac, cum ar fi checul de post cu migdale şi karob.

Între masa principală şi cină îi puteţi răsfăţa pe cei mici cu o clătită unsă cu gem de chia şi zmeură, iar seara le puteţi da o porţie de paste integrale din grâu, secară sau ovăz, în care puteţi pune legume ori câteva stafide. Aceste paste au un conţinut mare de fibre şi un indice glicemic scăzut, în comparaţie cu cele tradiţionale. Două smochine înainte de culcare vor ajuta copiii dumneavoastră să aibă un somn liniştit şi odihnitor.

Ah, ce era să omit ! Nu uitaţi să le puneţi copiilor apă în ghiozdan. Organismul lor, are nevoie de un litru de apă zilnic, pentru ca toate procesele chimice din organism să se desfăşoare normal. Experţii americani de la Mayo Clinic, Michigan, susţin că un copil de până la 14-16 ani nu trebuie să se atingă deloc de cafea pentru că îi afectează funcţiile cognitive, fixarea calciului în oase, produce dezechilibre metabolice, scade puterea de concentrare, calitatea somnului, dă probleme de concentrare şi de pierderea poftei de mâncare precum şi multă agitaţie.  Aşadar, fără Cola, Pepsi ori alte sucuri pline de zahăr, supranumit şi „moartea albă” !

O sonerie începu a zbârnâi pe holuri şi în întreaga şcoală. Uitasem cum e să se sune de pauză. Am zâmbit şi le-am spus părinţilor că după pauză, urmeză sesiunea de întrebări şi răspunsuri precum şi câteva demonstraţii practice.

Articol scris pentru proba nr.14 a concursului SuperBlog 2018

Sponsor:

 

 

Reclame

2 comentarii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s