Cum mi-am petrecut prima ediţie de Theaterstock (3)

Deja mi s-a făcut un dor nebun de teatru şi de atmosfera de libertate absolută ce a domnit pe străzile Bacăului între 1-16 august, mi s-a făcut dor de grupul nostru, de mirosul de scenă, de căldura acelor zile, de muzica bună ce a răsunat seară de seară în faţa la „Decebal”, de sălile de spectacol devenite neîncăpătoare şi de senzaţia de plinătate şi de fericire a sufletului meu. Mi s-a făcut dor de chipurile zâmbitoare ale oamenilor şi de ropotul de aplauze ce răsuna de pretutindeni, de cerul ce devenise şi el o mare scenă pentru zecile de mii de artifcii şi focuri aduse de marile teatre ale lumii.

Aşa cum aţi citit în articolele anterioare, mi-am propus să fac jurnalul evenimentului, din punctul meu de vedere şi iată că am ajuns deja cu povestirea în cea de-a cincea zi de Theaterstock, adică pe 05 august 2015.

Piesa zilei a fost,  „Încurcătură la nivel înalt”, de Ray Cooney în regia lui Şerban Puiu, cu  Aurelian Temişan, Monica Davidescu, Alexandra Velniciuc, Vasile Calofir, Gabi Costin, Adrian Gheorghe, Daniel Nuţă, Oana Dragne, Valeria Stoian, produsă de  Teatrul Elisabeta, Bucureşti.

083-IncurcaturaE o comedie savuroasă, de unde pleci relaxat şi cu zâmbetul pe buze. Povestea se desfăşoară într-o cameră din Westminster Hotel, unde ministrul Richard Willey își dă întâlnire cu secretara unui lider din opoziție, deși ar fi trebuit să asiste la o ședință parlamentară importantă. Situația acestora devine una destul de încurcată pentru că în camera de hotel se descoperă cadavrul unui bărbat. Fiindcă raportarea acestui incident ar scoate la lumină relația de adulter a celor doi, se hotărăsc să ascundă cadavrul găsit lângă fereastră. Planurile acestora sunt date peste cap de către intervenția directorului suspicios a hotelului, a chelnerului care ar face orice pentru un bacșiș sănătos, a soților furioși,dar nu în ultimul rând de secretarul neîndemânatic, de trezirea cadavrului sau de fereastra ce produce dureri de cap la propriu.

Seara, m-am delectat urmărindu-i pe cei de la Compagnie Bilbobasso (Franţa), cu spectacolul de dans „Polar”. Am postat un filmuleţ de pe Youtube, dat fiind proasta calitate a materialelor mele.

În Piaţa Tricolorului, Compania PANTAKIN (Italia) adunase în jur spectatori mici şi mari care urmăreau piesa “Arlecchino, Arianna e il Minotauro”.

088-Arlechino

Una dintre cele mai reuşite zile de Theaterstock ale mele, a fost cea de joi, 6 august, pentru că absolut tot ce-am văzut în acestă zi, a fost la superlativ. Îi mulţumesc doamnei Mirela S. pentru invitaţia la piesa „Balcanicele”, după Jules Tasca, pe care eu nu mi-o inclusesem în program şi astfel eram gata să pierd o adevărată capodoperă în materie de teatru. Regia şi dramaturgia: Alexander Hausvater,  cu: Andreea Tănase, Carmen Ionescu, Constantin Florescu, Liviu Cheloiu, Elisabeta Rîmboi, Ioana Repciuc, Cătălin Mareş, Liviu Pintileasa.
Producător: Teatrul ”Tony Bulandra”, Târgovişte

Balcanicele

„Este un spectacol puternic încărcat din punct de vedere politic, întrucât este vorba despre drama inimaginabilă a femeilor musulmane din Bosnia, în timpul conflictului armat cu Serbia, la sfârșitul secolului 20. Este un spectacol despre evenimente reale trecute sub tăcere în mod sistematic, nu doar de comunitatea internațională, ci și de chiar victimele lor. Violurile sistematice ale femeilor musulmane de către soldații sârbi aflați sub ordin, într-un plan fără precedent de a provoca sarcini, pentru a crește ponderea de populație sârbă din teritoriul Bosniac sunt un capitol deosebit de dur al istoriei recente, și al istoriei cruzimii umane în general. Imposibilitatea relatării acestor atrocități este scrisă chiar în natura credinței islamice, întrucât recunoașterea acestor evenimente ar submina total însăși țesătura fundamentală a familiei în cadrul paradigmei culturale islamice.

Regizorul Alexander Hausvater a reușit o simbioză unică între arta teatrală la cel mai înalt nivel și mediul filmic, prin îngemănarea cu filmul „Le Roi du Coeur”, regizat de Philippe de Broca în anul 1966. Rezultatul este un spectacol în care teatrul și filmul comunică în loc să concureze, o experiență în care ecranul hrănește scena, iar scena susține proiecția, într-un dialog halucinant, copleșitor.”  Sursa: site Teatru Tonybulandra

 „Balcanicele”,  te lasă câteva ore fără grai şi-ţi smulge lacrimi de mânie, durere, indignare şi nu poţi să nu te gândeşti cum a fost posibil ca toate astea să se întâmple în istoria atât de recentă.

La ora 21, am fost în Pub S4 s-o văd pe  Eliza Noemi Judeu, actriţa mea preferată din Bacău, în „Femei singure”, după texte de Dario Fo şi Franca Rame, regia lui Gheorghe Balint, o piesă produsă de Compania „Buzunarul cu teatru”.

089-Femei Singure1

091-Femei Singure3

Nu ai cum să lipseşti de la o piesă în care joacă actriţa Eliza Noemi Judeu, decât dacă vrei să pierzi un spectacol de excepţie. Piesa ar trebui văzută de toţi bărbaţii, i-ar ajuta să-şi înţeleagă femeile din viaţa lor şi poate ar deveni mai tandri, mai iubitori şi mai înţelegători.

Seara s-a încheiat cu programul celor de la Compania Grotest Maru (Berlin/Germania), care ne-au arătat că se poate merge şi chiar dansa foarte bine şi pe verticală. Spectacolul „Timebank” (night version) s-a desfăşurat pe clădirea Primăriei. Recomand tuturor corporatiştilor să-l vadă 🙂  …vor înţelege ei de ce !

095-Grotest Maru1

101-Grotest Maru7

105-Grotest maru11

Ceea ce-a urmat să văd până mult după miezul nopţii mi-a încărcat bateriile pentru mult timp de-acum înainte. Nimeni alta decât inegalabila actriţă Maia Morgenstern, cea pe care mi-am dorit toată viaţa s-o văd, într-un recital excepţional în cadrul spectacolului celor de la Bucharest Klezmer Band.

109-Maia5

116-Maia13

117-Maia14

119-Maia17

Urmăriţi filmuleţul dacă doriţi s-o auziţi şi s-o vedeţi cântând în limbile idiş şi română, dansând, bucurându-se de primirea pe care publicul băcăuan i-a făcut-o.

 

Lasă un răspuns

